13. Spinola Gio Battista
via Garibaldi, 6



Aree tematiche

Edificato intorno al 1563 su commissione dei fratelli Andrea e Gio. Batta, appartenenti alla famiglia Spinola del ramo di Vergagni che lo edificano su un lotto acquistato da Costantino Gentile nel 1551. Terzo palazzo della famiglia nella Strada Nuova, passò ai Doria nel XVIII secolo (1723), che lo detengono ancora oggi e ne aggiornarono parte delle decorazioni cinquecentesche secondo il nuovo gusto rocaille. Presente già nel primo rollo del 1576, edificato da Bernardino Cantone e da Giovanni Batista Castello detto il Bergamasco entro il 1567, nel 1590 completò la sua magnificenza con la realizzazione dei un giardino, sviluppato su terreno di riporto a valle dell’edificio stesso.
Il possente volume cubico affaccia sulla Strada Nuova con un prospetto ritmato dalle bucature alternate a coppie di lesene organizzate sui tre registri separati da marcapiani: uno schema sopraelevato rispetto a quanto era stato testimoniato dallo stesso Pietro Paolo Rubens nella seconda edizione dei Palazzi Moderni di Genova, raccolta dedicata al modello residenziale genovese pubblicata ad Anversa nel 1652.
L’organizzazione spaziale del piano terreno è fondato sul cannocchiale ottico che mette in comunicazione visiva diretta il giardino con l’atrio, passando per il cortile, dal quale è separato attraverso un diaframma colonnato che gira tutto attorno.
Il bombardamento navale voluto dal Re Sole nel 1684 provoca ingenti danni all’edificio, che vede la ricostruzione della facciata e un generale rifacimento dei suoi spazi ( tra i quali il tamponamento del loggiato sul giardino) ad opera dell’architetto Antonio Ricca senior.
Gli spazi del primo piano nobile si articolano attorno al grande salone affacciato sulla Strada Nuova, le cui pareti sono parzialmente coperte da grandi arazzi di manifattura fiamminga. La decorazione ad affresco, realizzata da Andrea Semino, è totalmente dedicata alle imprese della famiglia Spinola: dall’Ambasceria presso Federico Barbarossa in cui Oberto Spinola e Caffaro chiedono il riconoscimento della Compagna Communis (volta), sino alla Presa di Acri da parte di Guido Spinola (parte sud). Nella volta di uno dei salotti laterali è invece Luca Cambiaso a lasciare alcune preziose testimonianze pittoriche di matrice mitologica, che raffigurano scene di superbia punita (la Caduta di Fetonte e altre scene tratte dai repertori ovidiani). Ancora oggi, benchè molto meno ricca di quanto testimoniato in passato, il palazzo ospita una notevole quadreria, con preziosi esempi di scuola veneta e genovese tra il XVI e il XVII secolo.
 
Bibliografia aggiornata post 1998
M. Guerrieri, Palazzo Gio Battista Spinola, in “Arkos”, supplemento al n. 7/2004 “Il restauro dei palazzi dei Rolli”, pp. 56-59
E. Poleggi, Genova una civiltà di palazzi, Cinisello Balsamo (Milano) 2002, pp. 77-79 (Palazzo di Giovanni Battista Spinola (1564)).
E. Poleggi, L’invenzione dei Rolli, catalogo della mostra, Genova 2004.


 

The centuries have sometimes created an heraldic puzzle with the presence of great families in Strada Nuova. This palace of the Doria family, third on the downhill side, was in reality born as a Spinola palace in 1563, ordered by the brothers Gio. Battista and Andrea of the princes of Vergagni branch. It is the third Spinola foundation in the famous district and Giambattista, known as “il Valenza”, who bought the whole property almost immediately, was easily his neighbours’ equal for the vastity of the family properties. Moreover he was a young man, up with the times, with a first class political and financial career still going on and having weight in the government of the Republic to be ascribed in equal measure to his personal initiative and to his vast kinship.

The present day façade, dated 1684-5, is the work of Gio. Antonio Ricca, an architect from Imperia, and if it is not out of tune in the gallery on the street, it is clearly not homogenous in the interior architecture. It was necessary to substitute the original façade and the portal “as a cover against bombs” which were those despatched by the gunboats of Louis XIV who damaged the most prestigious roofs of the town. Here too was given the opportunity of elevating one floor.
Once again, the plan of this building was provided in 1563 – it has been documented – by Bernardino Cantone. It is not by chance that this site too had its technical problems, since, in order to realize the hanging garden, it was necessary to make use of the adjoining house on the downhill side. A palace created by an artist: it was confirmed by the request of a supply of columns for the Spinola family signed by “il Bergamasco”, with his handwritten signature and the indication of sizes perfectly corresponding to those really executed.
The entrance is not large, just about the time of lingering, directly opening onto the bright arched courtyard two steps higher standing out owing to the light plays through its columns. The opening onto the staircase in the porch on the right also includes the courtyard on its way to the upper floors. It was an absolute novelty in the typology of Genoese palaces and it will enjoy great success in the following centuries. On the first floor the arrangement of the rooms was planned by turning inside out their functions in comparison to the ground floor, so that the large hall looking onto the street rested on the fore entrance and porch. This hall still has a marble fireplace, almost certainly designed by “il Bergamasco”, which though encumbered by eighteenth century trophies shows the best of the intense inventive maturity reached in those years by Genoese sculpture. In the same way as this building has originality and authority of composition, Giambattista Spinola knew how to insure himself the best names in the decorative field. Andrea Semino who, to tell the truth, did not appear to be stimulated by the requests of the client, conformed to the wish of dynastic celebrations by painting in fresco on the vault of the hall The Legation of Oberto Spinola to Federico Barbarossa and other episodes. With the help of his brother Ottavio, a specialist in erotic subjects so much frequent in the culture of the first mannerism, he dedicated a small drawing-room to the loves of the Gods with the mortals – Jupiter and Danae, Neptune and Proserpine, Venus and Adonis, Jupiter and Europe, Jupiter and Antiope – in which Andrea is recognizable in certain more sinuous small plastic figures and in some delicate scenic cues. In another drawing-room, subsequently reinterpreted with rococo stuccoes, Luca Cambiaso had again taken up the subjects of Olympic revenges in light and transparent colours, with a fairy tale grace which carried away these im- pending myths from a now peaceful politic reality: in the central medallion The Fall of Fetonte is a classical piece of skilful composition which could not be missed in the curriculum of a great name of the Mannerism.
The Doria ownership, which was responsible for the late seventeenth century decorations, gave credit to this palace with a splendid picture gallery mainly of the seventeenth century. Real masterpieces, by Grechetto and other Genoese artists, still adorn these rooms, while other pictures of Lombard, Bolognese and Flemish schools lost during the last century, have been bought and collected, for the major part, by the Cassa di Risparmio di Genova.
 
 


I testi sono stati aggiornati grazie al progetto INSIDE STORIES finanziato a valere sui fondi – Legge 20 febbraio 2006, n. 77 “Misure speciali di tutela e fruizione dei siti italiani di interesse culturale, paesaggistico e ambientale, inseriti nella “lista del patrimonio mondiale”, posti sotto la tutela dell’UNESCO